Annons

Här är länets UF-vinnare

Publicerad 22 mars 2016
Linnea Magnusson och Linnea Cesar från UF-företaget Wake up coffee. Foto: Skärmdump
Linnea Magnusson och Linnea Cesar från UF-företaget Wake up coffee. Foto: Skärmdump

[cwt612z2]

Idag gick länsfinalen i Ungt Företagande (UF). Här är samtliga vinnare och mer information om tävlingen.

Annons

Årets UF-företag: Picture It UF från Växjö Fria Gymnasium som har utvecklat en produkt med egendesignade posters med tryck.

Utmaningen 2016: Don't Sweat it UF på Katedralskolan för sin kreativa marknadsföring och sätt att hantera årets utmaning.

Årets Affärsplan: The Board Factory UF från Procivitas som säljer lokaltillverkade skärbrädor i ek.

Årets Webb: My Part UF från Academy of music and business som säljer trosor i kampen mot könsstympning.

Årets Logotyp: The Board factory UF från Procivitas.

Årets Hantverk: Smarthead UF på Haganässkolan som har utvecklat en handduksmössa.

Hållbart Företagande: Third Hand UF på Katedralskolan som köper in second hand-kläder och sedan säljer vidare via en webbshop.

Årets Vara: HockeyPutter UF från Wasaskolan som utvecklat golfputterskaft med hjälp av hockeyskaft.

Årets Produktutveckling: HockeyPutter UF från Wasaskolan.

Årets Tjänst: Next Chapter UF från Procivitas för tjänsten med föreläsningar om gymnasiet för niondeklassare.

Annons

Årets Skola: Växjö Fria Gymnasium för sitt arbete med entreprenörskap där det bland annat har skapats en fördjupningskurs kring just entreprenörskap.

Årets Lärare: Hans Åkerström på Haganässkolan för sitt engagemang och drivkraft i Ungt företagande.

Årets Arbetslag: Språkintroduktion på Allbo Lärocenter för sitt engagemang och införande av UF.

Den 22 april avgörs årets säljare och årets monter på mässan Entreprenörskap på riktigt.

Under finaldagen för länets UF-företagare har ett 60-tal UF-företag samlats för att tävla om förstaplatsen. En vinnare och tre andraplatser koras. Deltagarna har intervjuats av en jury som de också presenterade sitt företag och sin affärsidé för. Juryn består av ett 50-tal personer från näringslivet.

Johanna Svärd är regionchef för ung företagsamhet i Kronobergs län. Hon har det yttersta ansvaret för hela organisationen och ser till så att allt fungerar. Deltagarna är något färre i år och en av årets förändringar är att UF-gatan, som tidigare år hållits på storgatan flyttar in i Tegnérgallerian i år. Där ska "årets säljare" och "årets monter" koras.

Största skillnaden hos UF-företagen i år är enligt Johanna Svärd att fler och fler väljer att fokusera mer på miljön och social hållbarhet.

– Man tänker ett varv till, det är en stor miljömedvetenhet i samhället i dag och man öppnar upp ögonen för hållbarhet. Man vill göra en skillnad, man tänker inte bara på sitt företag som ett sätt att tjäna pengar på, man vill också ge någonting, säger hon.

Miljö och hållbarhet har även tjejerna i UF-företaget "Wake up coffee UF" tänkt på. De har arbetat fram en annorlunda kopp kaffe som du kan höra mer om i klippet.

Finaldagen betyder en hel del för både näringslivet och för de unga företagarna.

Annons

– Man får gåshud när deltagarna får kontakt med de etablerade inom näringslivet. Hela balndningen av de som träffas i juryn för att arbeta med ungas entreprenörskap är något speciellt, säger Johanna Svärd.

Johanna Svärd, regionchef ung företagsamhet i Kronobergs län. Foto: Johan Christensen
Johanna Svärd, regionchef ung företagsamhet i Kronobergs län. Foto: Johan Christensen
Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons