Efter nya lagen - Växjöpolitikern vill se mer
Från och med årsskiftet ändrades lagarna kring spel om pengar i Sverige. Kraven på marknadsföring av nätcasinon och bettingsajterna har blivit hårdare och marknadsföringen ska vara måttfull. Samtidigt har fler reklammöjligheter öppnats upp.
Enligt TT och Sydsvenskan har spelbolagen och myndigheterna dock svårt att hitta gränsdragningarna för vad som är måttfull marknadsföring. Något som har fått Växjöpolitikern Malin Lauber (S) att reagera och skriva en motion till distriktskongressen om att begränsa spelreklamen ytterligare. Hon vill också göra det till en fråga för riksdagen.
I en ny kampanj från Svenska spel står det ”Jackpot” med stora bokstäver i vitt och rosa, samtidigt som en person spricker upp i ett leende på skärmen.
– Man kan tycka att reklamen är måttfull eftersom det inte regnar massor av pengar, men det är just den här kicken som personen i reklamen får som stör mig, som att det är den man får när man spelar kasino, säger Malin Lauber (S), kommunalråd i Växjö, till TT enligt Sydsvenskan.
Under torsdagen kallade också ansvarige ministern Ardalan Shekarabi (S) till ett möte med spelbranschen. Budskapet var att spelbolagen får en dryg månad på sig att göra förändringar i sin marknadsföring.