Nyinköpt båt sjönk direkt
En båtköpare har anmält en återförsäljare i Kronobergs län till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Enligt Smålandsposten ska båten ha sjunkit direkt vid sjösättningen.
Båten köptes tidigare i höstas via nätet för 365 000 kronor. Vid sjösättningen ska båten ha börjat ta in vatten och sjönk till botten. Elektroniken och motorn ska ha vattenskadats. Köparen skriver i sin anmälan till ARN att orsaken till att båten sjönk var att återförsäljaren inte hade skruvat tillbaka båtens bottenplugg efter att man gjorde den leveransklar. Bottenpluggen ska ha legat i ett förvaringsfack i båten, något som upptäcktes för sent, skriver Smålandsposten.
Köparens försäkringsbolag vill inte ersätta skadorna utan anser att det är återförsäljaren som har ansvar för skrovets skick vid leverans. Mannen kräver att företaget ska ersätta honom med en ny båt och motor eller att han får hela köpesumman tillbaka, skriver Smålandsposten.