Akuten utan undersköterskor i receptionen nattetid
Förra veckan började Region Kronoberg med att inte ha någon receptionist som bemannar akutmottagningen i Växjö på nattetid. Detta ska pågå under tre veckor och anledningen är att akuten fått se över sin bemanning för att klara av sommaren.
– Det handlar om att använda de resurser vi har. Det är en undersköterskeresurs som vi istället väljer att använda inne på akuten under nattetid för att arbetsuppgifterna är inte så stora på natten i receptionen, säger Clas Hjertqvist som är verksamhetschef på akutkliniken.
För sex månader sedan fick akuten kritik från Inspektionen för vård- och omsorg, IVO för att ha haft bristande bevakning i väntrummet. Inspektionen hotade med ett vite på en halv miljon kronor, men kliniken löste situationen och bemannade upp.
Den här gången under endast tre veckor har akutkliniken skapat en annan rutin för att patienterna som väntar i väntrummet på mottagningen inte ska glömmas bort.
– Det är mycket mindre ström med patienter under natten. Det finns nästan alltid rum inne på akuten under natten och då går det att låta patienterna komma in mer frikostigt, säger Clas Hjertqvist och förklarar att de har en låst dörr till mottagningen på natten.
– Dessa tre veckorna är våra svåraste med bemanningen i sommar.
Innan sommaren hade de ett 100-tal olösta pass som inte var bemannade. Nu ser det ljusare ut i den tunneln.
– Det är bara ett enstaka pass kvar att täcka. Det har varit lugnt sista två veckorna och det känns betydligt bättre nu.
Hur har ni löst de olösta passen?
– På en mängd olika sätt. Vi har fått sätta upp mycket övertid, bett personalen ta dubbelpass och vi har fått använda oss utav hyrsköterskorna ytterligare.
Sedan fyra veckor tillbaka har akutmottagningen dessutom infört en ledningsläkare på dagtid. Läkarens funktion är att ha kontakt med läkarna på vårdcentralerna som vill skicka patienter in till akuten.
Tidigare har läkarna skickat in patienterna till akuten, utan någon kontakt direktkontakt med en läkare på sjukhuset.
– Det sparar mycket tid för patienter eller oss. Exempelvis kan ett sådant här samtal mellan vårdcentralen och akutläkaren leda till att man får en röntgentid snabbare men också att man inte behöver uppsöka sjukvård samma dag, säger Clas Hjertqvist.