Avbrott i Wexnets stadsnät löst: ”Felet är nu åtgärdat”
Vid klockan 16.14 uppstod ett avbrott i Wexnet stadsnät. Orsaken ska ha varit ett routing fel i Wexnets centrala utrustning.
Tekniker identifierade och löste störningen vilket gjorde att flera kunder fick tillbaka sin fiberanslutning vid 18-tiden på kvällen.
– Eftersom det var en central utrustning kan man förmoda att det var många som blev påverkade. Men exakt hur många vet jag inte. När det handlar om routerproblem så brukar det vara omfattande, säger Mats Bildh, affärsområdeschef på Wexnet.
Wexnet har gått ut med dett meddelande vid 18-tiden att det kommer att ta en stund innan alla kunder har fått tillbaka sin anslutning.
"Om du fortfarande upplever problem med din anslutning kan du prova att starta om din switch eller annan utrustning. Fungerar det ändå inte, vänta i 10 minuter och försök att starta om igen".
Även Wexnets hemsida låg nere under tiden det var driftstörning. Anledning till det var att sidan blev överbelastad enligt affärsområdeschefen.