Din nya tjänstebilsfavorit?
Provkörningen inleds vid Frankfurts flygplats och dagens mål är Neckarsulm. Här ligger inte helt otippat en hypermodern Audifabrik och av stadens 26 000 invånare så sysselsätter tillverkaren med de fyra ringarna hela 17 000. Här tillverkas bland annat helt nya A6 Avant och nu är det äntligen upp till bevis.
Hur mycket är egentligen nytt på nya A6 Avant? Svaret är precis allt – ändå har bilen nästan identiska yttermått och faktiskt på litern samma lastvolym som tidigare. Audi har ändå lyckats trolla med kupén och benutrymmet i baksätet är avsevärt förbättrat. Utseendet är riktigt elegant och man ser lättast att det rör sig om en ny bil genom att titta på backspeglarna. De har nämligen flyttat ut från sidorutornas hörn till en bit ut på dörrarna.
I vår påkostande testbil sticker instrumenteringen ut med hjälp av tre digitala skärmar på sammanlagt 31 tum och bakom ratten njuter vi av trygga köregenskaper med hjälp av 39 olika assistanssystem Det är i sin tur möjligt tack vare tolv ultraljudssensorer, fem olika radarsystem med lika många kameror samt en infraröd kamera och laserskanner.
Den stora nyheten på motorsidan är att alla A6 Avant lanseras med ett mildhybridsystem. Det innebär att ett särskilt litiumjon-batteri tar tillvara på bromsenergin som sedan används för att ge bättre acceleration och mer effektivitet. Under huven på testbilen arbetar en helt ny dieselfyra på 204 hästkrafter som utför sitt jobb både tyst och effektivt – däremot med en viss fördröjning av effekten vid fullt gaspådrag.
Är du ute efter mjukare gång så lanseras en bensinfyra på 245 hästar inklusive fyrhjulsdriften quattro senare i höst med en prislapp på 450 200 kronor. Dieselfyran kan däremot bli din från 424 900 och med företagsrabatt hamnar det på 386 500 kronor. Räkna med att Audifabriken i Neckarsulm behöver nyanställa inom kort…