Hissföretaget siktar uppåt
Engagemang är nyckelordet för Mats Flygare. Sedan ett år tillbaka är han VD på Alvestaföretaget Hydroware och det är en glad och förväntansfull företagsledare som visar Magazinet runt på anläggningen. Ledarskap och engagemang är något han brinner extra mycket för. Och mycket finns att göra på det området ute på arbetsplatserna.
– En Gallup-undersökning från 2013 visade att endast 16 procent av svenskarna är engagerade på jobbet! Brist på engagemang leder både till sämre arbetsmiljö och sjunkande effektivitet.
Mats är uppvuxen i Råshult utanför Älmhult. De trakterna är som bekant IKEA-land och efter att ha studerat ekonomi och psykologi så började han jobba på det världsberömda inrednings- och möbelföretaget. Totalt blev det 18 år inom IKEA-koncernen på olika poster såväl i Sverige som utomlands.
– Men sen ville jag prova att göra något annat. Först var jag egenföretagare och därefter blev jag VD för Landskronaföretaget Tego System, som jobbar med att utveckla kundupplevelsen inom detaljhandeln.
Som VD för Tego deltog han i affärsnätverk och det var där han träffade Kjell Johansson, Alvestaföretaget Hydrowares färgstarka majoritetsägare.
– Jag och Kjell har samma genuina intresse och tro på människor. Dessutom delar vi visioner kring ledarskap och personalutveckling.
För två år sedan kom Kjell med erbjudandet till Mats om att bli en del av Hydrowares framtidsresa.
– Jag började här i oktober 2017. Sen tillträdde jag som VD i våren 2018.
Mats medger att hans kunskaper i hissvärlden var ganska begränsade.
– Att åka hiss är ju vanligtvis ganska stelt och tråkigt. Men när jag kom hit blev jag genast imponerad av den tekniska kompetens som krävs för att bygga och modernisera hissar. Jag känner stolthet över vad som produceras här!
Hydroware grundades 1998 och tillverkar driv- och styrsystem i hydraulhissar. Företaget är huvudsakligen inriktad på att modernisera befintliga hydraulhissar i byggnader. Istället för att kassera hela hissen så byter Hydroware ut de delar som är utslitna och renoverar anläggningen.
– Vid en modernisering behåller man korg, gejdrar, bärram och oftast dörren. Och så byter man ut drivsystem, elektronik och inredning.
Fördelarna är många menar Mats.
– Förutom att det är en billigare lösning så handlar det miljösmart återanvändning. Vi behöver få mer av cirkulär ekonomi i samhället. Istället för slit och släng måste vi öka produkternas livscykel. Beräkningar visar att vi behöver återanvända sakerna fyra till fem gånger mer än vad vi gör idag!
Mats ser dessutom en stor marknadspotential.
– Ja, cirka 50 procent av Europas hydraulhissar är idag över 25 år gamla och i behov av renoveringar.
Ytterligare en framtidsmarknad är de fastigheter som idag helt saknar hiss. Det kan till exempel handla om såväl allmännytta som bostadsrättsföreningar i flervåningshus. För ändamålet har Hydroware utvecklat konceptet Hissar till hisslösa hus.
– Bostadsbolagen och bostadsrättsföreningarna kan få statliga handikappanpassnings-bidrag på uppemot 200 000 kronor för att installera hissar. Förutom att öka tillgängligheten så ökar värdet på fastigheten.
Men det är inte teknisk utveckling utan snarare ledarskap som var bakgrunden till att Mats rekryterades som VD. För även om Hydroware är en framgångssaga så fanns det ett behov av att skapa en ännu starkare företagskultur och att i ännu högre grad skapa delaktighet och engagemang.
– Mina tre huvuduppgifter är att få alla här på företaget att dra åt samma håll, att skapa passionerat ledarskap och att förstärka en gemensam kultur inom företaget.
Resan är precis inledd konstaterar Mats, men kan redan peka på konkreta resultat.
– Personalomsättningen har gått ner rejält. Så det tyder på trivsel och ökat engagemang.