Växjöföretaget återstartar Gallerix
Det Växjöbaserade e-handelsbolaget Printgruppen Svenska AB återupplivar Gallerix, som gick i konkurs år 2018.
Printgruppen Svenska AB köpte i november 2019 loss alla varumärkesrättigheter från de tidigare ägarna och genom förvärvet av Gallerix siktar Växjöföretaget nu på att bli en av de ledande aktörerna i Norden inom konst, tavlor och relaterad inredning via e-handel.
– Gallerix är ett starkt varumärke med en lång historia och erfarenhet av att förse svenska kunder med tavlor och ramar. Så sent som 2016 omsatte Gallerix över 100 miljoner kronor. Vi ser ingen anledning att inte lyckas nå de nivåerna via e-handel. Vi har en tydlig strategi för hur vi ska arbeta framåt och ett väl utvecklat produktions- och leverantörsled helt anpassat för e-handel, säger Jimmy Håkansson, vd för Printgruppen Svenska AB.
Företaget har under snart ett år utvecklat en helt ny hemsida och byggt en struktur för Gallerix med ny organisation och ett förbättrat produktionsflöde. All tillverkning av posters sker i Sverige.
– Gallerix har levererat posters och ramar till svenska kunder under nästan 50 år. Med det kommer också förväntningar och därför har processen att strukturera om fått ta sin tid. Att lansera under oktober månad sätter oss i en position där vi är väl förberedda inför två stora försäljningsperioder; Black-Friday och julhandeln. Det är rätt tid att dra igång, säger Jimmy Håkansson.