Annons
Innehåll från Casinoguide

Så påverkas du av den svenska spellagen

På Nyårsdagen trädde den nya svenska spellagen i kraft, vilket innebär stora förändringar för alla verksamma nätcasinon. Spellagen medför skärpta krav på ansvarsfullt spel, integritetsskydd, kampanjer och marknadsföring. Det kommande året blir väldigt intressant - hur kommer casinon och spelare att anpassa sig till det nya spelklimatet?
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

Vad för slags förändringar innebär då den nya svenska spellagen? Till att börja med ställer den svenska spelförordningen skärpta krav på ansvarsfullt spelande, och överlag innebär lagändringen en mer transparent och trygg bransch. En annan väldigt viktig aspekt är att nätcasinon för första gången blir skatteskyldiga i Sverige. Spelbolagen betalar numera 18 procent skatt på alla intäkter de gör på den svenska marknaden. Den mest märkbara förändringen för spelare är de restriktioner som Spelinspektionen infört på bonusar och kampanjerbjudanden.

Nätcasinon har alltid konkurrerat med kampanjerbjudanden

För att locka spelare har nästan alla casinon haft en så kallad välkomstbonus. Bonusen har fungerat som en slags välkomstgåva som ger spelare mer pengar att spela för när de gör en insättning, ibland får spelare till och med spela gratis innan de ens gjort en insättning. Generellt har vi sett två sorters bonusar – så kallade insättningsbonusar och freespins. Insättningsbonusar ger spelare en viss summa vid insättning medan freespins är gratis spelrundor som gäller i olika casinospel.

Förutom välkomstpaketen har casinon alltid haft många kampanjer. De flesta har skickat ut nya kampanjerbjudanden varje vecka för att få spelare att sätta in mer pengar och återvända till sajten. Under årens lopp har den här typen av kampanjer blivit en så stor del av nätcasinoupplevelsen att det i huvudsak har varit med bonusar som nätcasinon konkurrerat med varandra.

Spellagen sätter stopp för åtskilliga bonusar

Men nu blir det ändring på det. I paragraf 9, i kapitel 14 av den svenska spellagen, står det klart och tydligt att casinon bara får ge spelare en enda bonus i samband med att de skapar ett konto. Det innebär att casinon inte längre får kontakta spelare och erbjuda bonusar så som de gjort tidigare. Den här regeln sätter käppar i hjulet för en utstuderad marknadsföringsstrategi och nu måste nätcasinon helt plötsligt hitta nya sätt att locka spelare och sticka ut från mängden. Med tanke på vilken central del av spelupplevelsen bonusarna faktiskt varit så ställer den svenska spellagen spelbranschen inför ganska stora utmaningar.

Redan nu har många nystartade casino tagit tillfället i akt och börjat frångå bonusar helt. Lukrativa välkomstpaket där spelare kan få hundratals freespins och tiotusentals kronor i bonus, har blivit allt mer sällsynta. Det innebär mindre omkostnader för dessa casinon, samtidigt som de riskerar att förlora kunder till speloperatörer som fortfarande har skäliga välkomstpaket.

Vad vi däremot börjat se mer av är så kallade cashback-erbjudanden. Det här är bonusar som ger spelare en ganska låg procentsats av pengarna de spelat för, eller förlorat, tillbaka varje vecka eller månad. Cashback-bonusarna brukar ligga någonstans runt tio procent, men fördelen är att de ofta är helt omsättningsfria.

En smidig användarupplevelse kompenserar för försvunna bonusar

Bonusar utan omsättningskrav går hand i hand med den senaste branschtrenden där kan du kan spela utan konto. Höga bonusar utan omsättningskrav är dock ofta en förlustaffär för casinon och därför kan lägre cashback-belopp vara framtiden.

Det verkar alltså som att blixtsnabba inloggningar och uttag, ny teknologi som t.ex. användandet av Swish och BankID, tillsammans med låga omsättningsfria cashback-bonusar är speloperatörernas sätt att kompensera för bonusarna som fallit bort. Det ska bli intressant att se vad som händer på den svenska spelmarknaden under 2019.

Mer information hittar du direkt på riksdagens hemsida: Den nya spellagen i korthet – regeringen.se samt Spellag – riksdagen.se

Artikeln är skriven i samarbete med Casinoguide.se – en jämförelsesite av casino online. Besök Casinoguide.se/bonus för ständiga uppdateringar gällande casinobonusar på nätet.

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se