Annons
Växjö

Bil körde ner i diket på riksväg 23

Kronoberg • Publicerad 13 december 2022
Larmet kommer på radion. En man misshandlas med sparkar på Storgatan. 
Blåljus, stress och adrenalin. Agera kvickt, samtidigt värdera hur snabbt det får gå.
Kosta
Det är isande kallt och vägbanorna är vinterförrädiska på Kosta flygfält där poliser får utryckningsförarutbildning under två dagar. Polisen Fredrik Eriksson drar fram på skogsvägen när ett hinder plötsligt dyker upp. Högerfoten flyttas från gaspedalen till bromsen. Samtidigt kommer mer uppgifter på den interna radion.
"Misstänkt är en 190 centimeter lång man med blåa byxor och grå tröja."
Fredrik Eriksson tvingas backa hela vägen och får nu nya instruktioner vilken väg han ska köra. Fyra minuter och 15 sekunder efter att larmet kom är han vid brottsplatsen. Instruktören Birger Elmhall är nöjd med körningen och att Eriksson kan upprepa signalement, brottsplats och vad som har hänt när han kommer fram trots stressfaktorn.
– Visst förekommer det så klart att poliser tar för stora risker i trafiken. Vi är bara människor av kött och blod. Tyvärr är olyckstalen med polisbil stegrande och det är en anledning till att vi sitter här, säger Birger Elmhall.
På en annan del av Kosta flygfält håller instruktören Johan Westerlund i ett älgtest. 
– Det är ett reaktionstest där det plötsligt dyker upp ett hinder på vägen. Vi simulerar att poliserna inte hinner röra bromsen utan ska väja undan. 
Koner är utplacerade och förarna ska försöka gira åt sidan utan att träffa konerna. I de lägre hastigheterna är det inga problem men när hastigheten blir 85 kilometer i timmen börjar bekymmer att uppstå och vid 90 går det inte. Konerna flyger när polisbilarna träffar dem. Benny Eriksson kliver ur fordonet efter testet.
– Bara några kilometer mer i hastighet gör jättestor skillnad, säger Eriksson. 
– Det är viktigt att vi blir vaksamma på vad vi håller på med, inte minst eftersom det är mycket vilt på vägarna. Ibland kan vi köra fortare än vi är tvingade till. Nu är det fokus på att tänka efter. Det hela bygger på att vi själva måste värdera hur snabbt vi kan köra.
Larmet kommer på radion. En man misshandlas med sparkar på Storgatan. Blåljus, stress och adrenalin. Agera kvickt, samtidigt värdera hur snabbt det får gå. Kosta Det är isande kallt och vägbanorna är vinterförrädiska på Kosta flygfält där poliser får utryckningsförarutbildning under två dagar. Polisen Fredrik Eriksson drar fram på skogsvägen när ett hinder plötsligt dyker upp. Högerfoten flyttas från gaspedalen till bromsen. Samtidigt kommer mer uppgifter på den interna radion. "Misstänkt är en 190 centimeter lång man med blåa byxor och grå tröja." Fredrik Eriksson tvingas backa hela vägen och får nu nya instruktioner vilken väg han ska köra. Fyra minuter och 15 sekunder efter att larmet kom är han vid brottsplatsen. Instruktören Birger Elmhall är nöjd med körningen och att Eriksson kan upprepa signalement, brottsplats och vad som har hänt när han kommer fram trots stressfaktorn. – Visst förekommer det så klart att poliser tar för stora risker i trafiken. Vi är bara människor av kött och blod. Tyvärr är olyckstalen med polisbil stegrande och det är en anledning till att vi sitter här, säger Birger Elmhall. På en annan del av Kosta flygfält håller instruktören Johan Westerlund i ett älgtest. – Det är ett reaktionstest där det plötsligt dyker upp ett hinder på vägen. Vi simulerar att poliserna inte hinner röra bromsen utan ska väja undan. Koner är utplacerade och förarna ska försöka gira åt sidan utan att träffa konerna. I de lägre hastigheterna är det inga problem men när hastigheten blir 85 kilometer i timmen börjar bekymmer att uppstå och vid 90 går det inte. Konerna flyger när polisbilarna träffar dem. Benny Eriksson kliver ur fordonet efter testet. – Bara några kilometer mer i hastighet gör jättestor skillnad, säger Eriksson. – Det är viktigt att vi blir vaksamma på vad vi håller på med, inte minst eftersom det är mycket vilt på vägarna. Ibland kan vi köra fortare än vi är tvingade till. Nu är det fokus på att tänka efter. Det hela bygger på att vi själva måste värdera hur snabbt vi kan köra.Foto: Paul Madej

Under tisdagsmorgonen inträffade en trafikolycka på riksväg 23, några kilometer öster om Åseda.

En personbil ska av okänd anledning ha kört av vägen och ner i diket. Enligt Trafikverket har olyckan påverkan på trafiken mellan Åseda till Nyanäs i båda riktningarna.

Här saknas innehåll

Oscar AppelgrenSkicka e-post
Så här jobbar Vxonews med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons